Vår(rustning) i Preveza / Spring in Preveza

10 – 26 April 2018   Preveza (Grekland/Greece)

oznor

Aktio peninsula with Aktion Airport and the three boat yards Cleopatra, Ionian and Aktio. In the background the mountains of Lefkada.

Due to our daughter´s wedding in Helsinki in June and the ongoing building project at our sea side cottage in the Finnish gulf, we don’t launch Ayfer before August this summer. During two sunny April weeks we enjoyed the Mediterranean spring and did the yearly maintenance work on Ayfer on the hard in Cleopatra Marina. For some problems with the bow thruster and the main engine we got professional help from the technical department at Cleopatra Marina. Now we hope that everything onboard Ayfer will function properly when we come back in the beginning of August to continue to Sicily and the Italian west coast.

cof

Det går buss från Aten till Preveza flera gånger i dygnet med kort kaffepaus halvvägs

Före högsäsong går det inte så många direktflyg till och från Preveza. För vår del blev det en sen Norwegian flight från Helsingfors till Aten, övernattning på Holiday Inn nära flygplatsen i Aten och förmiddagsbussen från Aten till Preveza. Bussen som går flera gånger dagligen tar litet olika vägar på slutet, varför färdtiden varierar mellan fem och sex timmar.

Bussen går den mindre kuperade vägen söder om Korintiska viken, varför man får åka både över Korintkanalen (läs: -diket) och den spektakulära bron mellan Peloponnesos och fastlandet på det smalaste stället som skiljer Korintiska viken från Patrasviken.

oznor

Bron över sundet mellan Peloponnesos och fastlandet

Vi har seglat under bron både på väg öster- och västerut på Medelhavet, men nu fick vi alltså tillfälle att åka över bron.

Det kändes fint att åka över den spektakulära bron som vi tidigare endast passerat under

Efter fem och en halv timmes intressant bussfärd var vi framme i Preveza och kunde ta en taxi ”under” sundet som skiljer Aktionhalvön med flygplatsen från Preveza stad. Man åker nämligen genom en betaltunnel som går under mynningen till Prevezaviken. Att detta är historiska vatten påminns man om genom fortifikationerna vid vikmynningen. (Den historiskt intresserade kan läsa om sjöslaget vid Preveza 1538, där den ottomanska flottan som legat och väntat i Prevezaviken tog en storseger över den samlade kristna flotta påven Paulus III lyckats samla ihop.)

oznor

En skog av master bortom ängen

Då vi kom upp ur tunneln såg vi inte bara gröna ängar utan snart även en skog av master. På de tre varven Cleopatra Marina, Ionian Marina och Aktio Marina som ligger alldeles vid varandra står nämligen cirka 2500 båtar upptagna varje vinter. Cleopatra Marina med tusen båtar är välorganiserad med numrerade rader och platser, varför både båtägare och varvs- och servicepersonal har lätt att hitta till respektive båt.

Cleopatra Marina – Ayfer till höger vid blå bilen

cof

Ayfer i masthavet bland de totalt 2500 båtarna på de tre marinorna på Aktionhalvön

Trots en osedvanligt regnig och blåsig men varm vinter var Ayfer relativt ren och helt intakt där hon stod. De allra värsta skyfallen, som det rapporterades om även i nordiska media, föll relativt nära, dock litet längre österut.

sdr

Vintertäcket över sittbrunnen har kommit av och solskyddet upp

Efter att vi efter ett par dagar fått Ayfer avklädd och tvättad och etablerat ett fungerande hushåll ombord, satte vi igång med vårarbetena. Bland annat omkonservering av watermakern, körning och omkonservering av elverket, rengöring och smörjning av propellern, byte av alla anoder, rengöring av aktre toalettens trevägsventil och slangar, laddning av samtliga batterier (bruksbank 660 Ah, startbatterier till motor och elverk, bogpropellerns batterier) stod på ”att göra -listan”. För vissa jobb på bogpropeller och huvudmotor behövde vi utomstående hjälp, vilket vi avtalade om på marinans tekniska kontor.

Återstår att sätta propelleranoden på plats.

cof

Om anoden målas runt fastsättningshålen går den inte åt vid bultarna

Det är inte bara motorer och utrustning som behöver underhållas. Också boendemiljön ombord måste vårdas för att inte ”sunka igen”.

Filter för båtens ventiler hindrar sand och damm från att tränga in i båten

sdr

Innan filtret kommer på plats sätter Nina i preventivt syfte ut medel mot ovälkomna gäster utifrån

Genom att boendekomforten till vissa delar är torftig då båten står på land (varken toa eller pentry kan användas på övligt sätt), blir det för oss minst ett mål mat om dagen på antingen den trevliga tavernan inne i marinan eller den närbelägna tavernan med mera lokal publik. Detta har inte bara en praktisk betydelse, utan också en social. För på tavernorna ser man snabbt till exempel vilka nordiska seglare redan är på plats. Här återser man gamla bekanta och gör nya trevliga bekantskaper.

Nya för oss var Majken och Bertil på S/Y Lindarose, som redan länge oss ovetande följt oss på Ayferbloggen. Det visade sig att de köpt sin nuvarande båt på Svinninge Marina utanför Stockholm, där våra båtar låg från 1997 till avfärden med Ayfer 2011. Vi tillbringade flera trevliga kvällar med Majken och Bertil, som med en tidigare båt seglat över Atlanten till Karibien och hem igen.

oznor

Svenska S/Y Lindarose på ”jungfrutur” mellan sjösättningsrampen och bryggan i Cleopatra Marina

Tack vare cyklarna ombord Ayfer blir vår aktionsradie litet större än det som finns på enbart gångavstånd. Att Preveza är jordbrukstrakt märks genast då man kommer utanför marinan.

cof

Olivträd omgivna av blomstrande ängar

oznor

Ombord Ayfer på land hör vi korna råma på ängarna invid marinan

cof

På våra cykelturer utanför marinan möts vi av bördigt jordbrukslandskap – här med Lefkas i bakgrunden

En dag tog vi paus i arbetet och åkte med marinans förbindelsebåt in till Preveza stad. Vi visste att marinan inne i Preveza skulle byggas om under vintern och var nyfikna att se hur långt arbetena avancerat. Som av bildspelet nedan framgår ser det lovande ut. Meningen är att marinan skall komma igång igen i början av sommaren.

Detta bildspel kräver JavaScript.

sdr

Svante missar inte en chans till en kopp kaffe – här vid stadskajen i väntan på båten tillbaka till  Cleopatra Marina

cof

Förbindelsebåten mellan Cleopatra Marina och stadskajen i Preveza går alla vardagar kl 10 från marinan och tillbaka kl 12

För att avhjälpa ett problem med vår bogpropeller och för att rengöra värmeväxlaren i vår Volvo Penta hade vi som sagt avtalat om hjälp på marinans tekniska kontor. Ett kontaktfel som gjorde att bogpropellern fungerade endast åt det ena hållet avhjälptes snabbt och behändigt av varvets elektriker. Då varvets motormekaniker Panos kom på plats visade det sig att inte bara värmeväxlaren behöver en genomgång utan även turbon och kopplingen till backslaget.

Panos från Cleopatra Marina plockar isär värmeväxlaren på motorn

cof

Inte en dag för tidigt att rengöra den värmeväxlaren från salt och avlagringar – trots att den fungerat till synes normalt!

Medan Panos plockade isär motorn och hela båten var blockerad av avlyfta dörrar/luckor och isärtagna motordelar, passade Svante på att koppla upp sig med datorn för att sammanställa det här blogginlägget. Genom att finnas på plats då utomstående mekaniker jobbar, kan man förutom att man kan ta ställning till olika frågor och ge vissa upplysningar, lära sig själv en massa om vad man ska och inte ska göra til exempel med en marindiesel.

Medan Panos jobbar med motorn sammanställer Svante vårt blogginlägg  – i gott sällskap av segelsäckar och andra grejor!

Vissa delar kan Panos sätta på plats redan i morgon, nyputsade och fina. Turbon måste som förut skickas till Aten för översyn och kan återmonteras först senare. Skönt i varje fall att få en 10-årig motor genomgången och fixad.

oznor

Nu återstår bland annat målning av botten och oljande av friborden med Alu-Protect innan Ayfer sjösätts i sommar

På fredag kväll påbörjar vi hemfärden med ett flyg från Preveza flygplats, som alltså ligger en dryg kilometer från Ayfer, till Amsterdam. Då vi inte kan motstå frestelsen att ta vägen hem via barnbarnet i Lille, får vi fira Valborg på kontinentalt vis – utan Marskens droppar eller Ålborgs akvavit och riktig sill. Men det är vi ju som Medelhavsseglare vana vid – här nere har ju seglingssäsongen redan pågått ett bra tag då Valborg stundar…

cof

Svante på bryggan utanför restaurangen vid Cleopatra Marina. Den här miljön duger gott för ett par soliga vårveckor – trots att båten står på land!

Då det är dags för nästa blogginlägg är vi förhoppningsvis på god väg från Grekland till Gaeta söder om Rom, där vi bokat plats för nästa vinter. Trevlig sommar!

3 kommentarer on “Vår(rustning) i Preveza / Spring in Preveza”

1. roshangar skriver:

hej, jag är på väg köpa en Puma (Moody) 37 (39 med tillbyggd badbrygga) som ligger i Preveza! vet inte om ni känner ägaren Ulf. hursomhelst ville jag fråga om marinan tillåter egetarbet och boende på båten under tiden båten är på land. finns det marinaffärer i närheten där man kan köpa båtspis med ugn, VHF-AIS, beställa nya segel… tacksam för all info!

• ayfercrew skriver:

Hej! Känner tyvärr inte Ulf. Egetarbete och boende ombord tillåtet. På Cleopatras område finns en rätt välsorterad marinaffär som även beställer in det man behöver. Om båten står uppställd på Cleopatra finns det flera nybyggda toalett- och duschhus på området. Tillgång till el och vatten. På Cleopatra Marina finns en trevlig taverna som besöks av båtägare från alla tre marinorna Cleopatra, Ionian och Aktio. Lycka till med båten! Svante

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.